Tammikuussa julkaistavan Opettajan tekijänoikeusoppaan käsikirjoitus valmistuu viikon kuluessa. Osallistu viime metreillä kirjan sisällön tuottamiseen – palkintoina kolme Opettajan tekijänoikeusopasta.
Kerro meille opetuksessa kokemasi tekijänoikeuspulma. Pulma voi olla lyhyesti kuvattu tai monimutkaisempi ja siihen voi olla jo vastaus olemassa tai se voi olla vielä selvittämättä. Mielenkiintoisimmat pulmat lisätään tekijänoikeusoppaaseen esimerkeiksi ja niihin annetaan myös vastaukset. Kolme parasta pulmaa palkitaan Opettajan tekijänoikeusoppaalla (kunhan se saadaan painosta ulos).
Voit kertoa pulmasta kommenttina tähän blogikirjoitukseen tai kirjan Facebook-sivulla. Aikaa osallistua on tämän viikon perjantaihin.
Edit 21.11.2010: Blogi siirtyi eri alustalle. Tässä alla kilpailuun osallistuneet kommentit vanhasta blogista kopioituna:
- Marko: Dokumenttikameran käytöstä tulee mieleen erilaisia tapauksia, jotka askarruttavat tekijänoikeuksien kannalta. Dokumenttikamerahan mahdollistaa esim. kirjan sivun näyttämisen valkokankaalla asettamalla kirjan vain kameran alle.
1. Asetan kirjan dokumenttikameran alle ja näytän kirjan sivua luokkahuoneessa. Jos otan kirjan pois kameran alta, se ei näy enää yleisöllekään. Saako näin tehdä? Tällöinhän en tee kopiota, koska kirjan sivun näyttäminen vaatii alkuperäisen teoksen, vai kuinka?
2. Asetan kirjan dokumenttikameran alle, otan kirjan sivusta kuvan ja alan tehdä esim. älytaululla merkintöjä kirjan sivuun. Tällöinhän olen ottanut sivusta kuvan, enkä enää tarvitse alkuperäistä kirjaa näyttääkseni sivua. Haluan vielä tallentaa oppitunnilla tehdyn aineiston opiskelijoiden saataville oppimisympäristöön. Tiedosto koostuu itse piirtämistäni kaavioista, kuvista ja teksteistä, mutta yhdellä sivulla on edellämainittu kuva kirjan sivusta tekemieni merkintöjen kera. Voinko jakaa tällaisen tiedoston opiskelijoille?
3. Hyödynnän oppitunnilla jälleen dokumenttikameraa ja kirjaa. En ota kirjasta kuvaa enkä tee siitä suoraan digitaalisia kopioita, mutta itse oppitunti taltioidaan. Tallenne sisältää äänen, videokuvan ja tietokonenäytön kuvan. Rikkooko tallenne tekijänoikeuksia, jos siinä vilahtaa tunnilla käyttämäni kirjan aineistoa? - Pia Leppä: 1. Minkä ikäisenä opiskelija voi päättää itse, mitä julkaisee netissä, niin ettei vanhempien lupaa tarvita?
2. Voiko oppilaistoksessa opetustilanteessa taltioituoa videoa/ääntä/kuvaa editoida ja/tai julkaista vapaasti netissä vai tarvitaanko huoltajien/opiskeljiden lupa?
3. Voiko netissä mainostoimiston sivuilla julkaistujen mainosten maisemapohjiin upotettuja opiskelijoiden tekemiä mainoksia julkaista vapaasti eteenpäin?
4. Voiko ottaa yleisistä rakennuksista, kaupoista, näyteikkunoista, sisustuksista, esille laitoista, tuotteiden hyllytyksistä kuvia ja käyttää niitä opetuksessa sekä opetusmateriaalina? Entä voiko niitä julkaista netissä ja analysoida julkisesti?
5. Opiskelja haluaa ottaa katukuvasta moottoripyörön kuvia ja julkaista niitä, saako niin tehdä vai tarvitaanko jonkun lupa? Opiseklija haluaa kuvat metsissä metsäkoneita, motoja, kaivin koneita yms. ja julkaista kuvia netissä saako niin tehdä vai tarvitaanko lupa?
6. Saako esim. ravi- ja ratsastuskilpailuissa sekä koira-, kissa-, jyrsijänäyttelyissä jne kuvattuja kuvia editoida ja edellen julkaista netissä vai tarvitaanko lupa, jos niin kenen?
7. Voiko opettaja vaatia, että nettissä julkaisemista ja sosiaalisenmedian työkaluja opiskeltaessa, opiskelijan on julkaistava julkisesti netissä tuotoksiaan.