KOTEK-hanke on järjestänyt kevään aikana koko päivän työpajoja opettajille tekijänoikeuksiin liittyen. Nyt hanke siirtyy kesätauolle, mutta jatkaa syksyllä mm. webinaareja tuottamalla.
Työpajoja ehdittiin järjestää Helsingissä, Porissa, Jyväskylässä, Mikkelissä, Turussa, Kajaanissa, Hämeenlinnassa ja toisen kerran pääkaupunkiseudulla. Lähes 200 opettajaa on nyt paljon paremmin varustautunut opetuksen tekijänoikeuspulmien ratkomiseen.
Koko päivän työpajassa oli kouluttajana toinen Opettajan tekijänoikeusoppaan kirjoittajista ja jokainen osallistuja sai omakseen kyseisen oppaan. Työpajassa käytiin läpi tekijänoikeus yleensä, tekijöiden oikeudet, hyödyntäjien oikeudet, yksityisyysasiat (joskaan joka pajassa tätä ei ehditty käydä läpi), opetuksen erityistilanteet sekä avoimet sisällöt.
Kussakin pajassa osallistujat kirjoittivat Etherpad-pohjaiseen palveluun yhdessä muistiinpanoja, joista kouluttaja tarkisti asiavirheet. Perinteisen luennoinnin lisäksi tiettyjä teemoja käytiin läpi diagnostisten kysymysten kautta, joilla koetettiin nostaa kontrastia osallistujien nykytiedon ja opittavien asioiden välillä.
Palautekyselyssä koulutuksiin oltiin pääosin erittäin tyytyväisiä. Keskiarvo keikkuu jossain neljän ja viiden välillä (asteikko 1–5). Viimeisen työpajan palautteita vielä odotellaan.
Ensi syksynä KOTEK-hanke tuottaa ainakin noin 12-osaisen webinaarin, jossa käsitellään tekijänoikeuteen liittyviä teemoja puolen tunnin paloissa. Lisäksi tarkoitus on järjestää lisää työpajoja. Mutta mikä olisi sopivin työpajan muoto?
Nyt työpajat ovat olleet koko päivän mittaisia ja monelle opettajalle koko päivän vapauttaminen kalenterista tuntuu olevan melkoinen haaste. Toisaalta lyhyemmässä ajassa ei tätä kokonaisuutta oikein ehdi käymään läpi. Toimisiko kahden puolen päivän mittainen kokonaisuus paremmin, jos se tarkoittaisi, että kouluttaja olisi etäyhteyden päässä?
Entä voisiko itse työpajan sisältöä jotenkin parantaa? Mikä on turhaa, mitä taas tarvittaisiin enemmän? Tätä kaikkea pohdimme nyt loppukevään ja kesän aikana, jotta syksyn koulutustarjonta on entistä laadukkaampaa. KOTEK-hankkeen kuulumisia voit seurata hankkeen omilta sivuilta.
Kati Jokela sanoo
Päivän koulutus parempi.