Viikon pulma: Mitä verkosta löytyvää aineistoa voi olla opetustilanteessa, jos se välitetään videoneuvottelun kautta etäopiskelijoille? Miten tilanne muuttuu, jos etäluento tallennetaan?
Opetuksessa on oikeus esittää julkaistuja teoksia, myös netistä löytyviä teoksia. Videotykillä saa siis lähtökohtaisesti esittää netistä löytyvää aineistoa opiskelijoille, lukuunottamatta videoaineistoa, joka on oma hankala alueensa (katso sivu 82).
Luennon laajentaminen etäopiskelijat tavoittavaksi vaikkapa videoneuvotteluteknologialla (Skype, Adobe Connect, WebEx, iLinc, yms.) valitettavasti kuitenkin muuttaa tilannetta. Opetuksen esitysoikeus tarkoittaa vain ”esitystapahtumassa läsnä olevaa yleisöä”. Etäopiskelijoiden tulkitseminen ”läsnä olevaksi yleisöksi” venyttää laissa olevia käsitteitä melkoisesti. Jos tällaista tulkintaa ei lähdetä tekemään, videoneuvotteluyhteydessä esiintyviin muiden tekemiin teoksiin tarvitaan välityslupa, esityslupa ei riitä.
Tällä hetkellä ainoa tapa saada välityslupa on Kopioston Digiluvan hankkiminen erillistä maksua vastaan. Tällöin etäopetuksessa saa esiintyä muiden tekemiä teoksia ja luennon saa myös tallentaa kurssin ajaksi, joskaan tallennetta ei saa jakaa opetusryhmän ulkopuolelle.
Ilman Digilupaa ei videoitse (tai äänimuodossa) välitettävään luentoon voi sisällyttää muiden tekemiä teoksia. Opettajan on siis tiedostettava muuttunut tilanne ja karsittava opetusaineistostaan ja opetustilanteestaan kaikki muiden tekemä aineisto, jonka välittämiseen hän ei ole saanut lupaa esimerkiksi avoimen lisenssin kautta tai suoraan tekijältä kysymällä.
Etäluennon tallentaminen video- tai äänimuotoon tekee edellä kuvatun lisäksi myös tallenteen (eli uuden teoskappaleen) kaikesta luennossa esiintyvästä aineistosta. Näiden kopioiden syntymiseen (ja välittämiseen verkossa tietylle yleisölle tietyn ajan) on samoin saatava lupa: joko Digiluvalla, avoimesta lisenssistä tai tekijältä kysymällä.
Jukka Sormunen sanoo
Hei
Miten tulkitsisit luokkatilassa olevat opiskelijat ja heille tehtävän opetustallenteen. Käyttäminen palvelimelta olisi täten kertaamista, mutta myös sairastapauksissa oppitunnin asiasisällön opettelua.
T: Jukka
Tarmo Toikkanen sanoo
Valitettavasti esitysoikeus ei edelleenkään kata tallenteen tekemistä, vaikka yleisö olisi läsnä esityshetkellä. Esittää siis saa, mutta esityksen videointi tekee tallenteen (eli teoskappaleen esitetyistä teoksista), johon tarvitsisi erillisen luvan. Samoin videotallenteen välitys netissä vaatisi luvan. Kopioston Digilupa antaa nämä luvat kurssin ajaksi samalle opetusryhmälle. Ilman digilupaa voi opetustallenteessa käyttää vain omaa aineistoa tai sellaista aineistoa, johon on saatu sekä kopiointi- että välitysluvat riittävän laajasti. Avoin lisenssi (Creative Commons) antaa nämä oikeudet.
Jukka Sormunen sanoo
Käytämme Kopioston digilupaa, joten jollainlailla asia järjestyksessä. Kehitämme edelleen lupaa ja annamme uusia avausmahdollisuuksia Kopiostolle neuvottelupöytään eri tekijänoikeusjärjestöjen kanssa neuvotellessa. Digilupa ei liene saanut valtion rahoitusta, koska emme ole saaneet uusia uutisia neuvotteluista. Taisi Kataisen punakynä viedä sen:-(. Odotellaan seuraavaa kierrosta.
Tarmo Toikkanen sanoo
Oma tuntumani on, että etenkin luentotallenteiden osalta Digilupa olisi varsin hyödyllinen ja se kiinnostaa opettajia. Mutta hinta näyttää olevan liian suolainen useimpien koulujen ja koulutuskuntayhtymien budjettiin. Jos lupa saataisiin automaattiseksi valokopioluvan tapaan, sen tietyille osille varmasti löytyisi käyttöä. Nyt ilmeisesti kynnyksenä on, että kovaan hintaan tulee myös lupia, joita ei välttämättä tarvittaisi (kuten skannausten digitaalinen välitys). Jos lupaa ei saada automaattisesti, voisi luvan palastelua edullisempiin osiin ehkä harkita.
Tiina Niskanen sanoo
Tuli mieleen, että missä saadut luvat näkyvät, mihin ne merkitään? Vai onko ajatus, ettei lupaa tarvitse laittaa lainauksen yhteyteen näkyvin, mutta jos joku älyää kysyä, niin lupa pitää löytyä jostain? Onko kenellä tahansa oikeus kysyä luvan perään vai vain luvanhaltijalla, ts. tarvitseeko vain luvanhaltijan kyselyyn vastata?
Usein opettajien materiaaleista puuttuvat lähdeviitteetkin.
Tarmo Toikkanen sanoo
Lupien näkymisestä on hyvin vaihtelevia käytäntöjä eri aloilla.
Jos tehdään lainaus eli sitaatti, niin lähde on aina oltava näkyvissä. Ilman lähdettä ei voi lain mukaan sitaattia ottaa. Lupaa sitaattiin taas ei tarvitse.
Jos lupa on saatu erikseen pyytämällä tai sopimuksella, niin useinkaan tätä ei erikseen sanota lopputuotoksessa. Esimerkiksi kuvan yhteydessä tietenkin on mainittava kuvaajan nimi. Sanamuoto voi olla ”Kuva: sejase” tai ”Kuvaa käytetty luvalla: sejase”, tai jotain muuta samantapaista. Yleensä oletus on, että käyttöoikeus on jollain tavalla hankittu, mutta kuten on nähty, kovin moni suuri mediatalokaan ei näitä lupia osaa tarkistaa ja hankkia joka tilanteesa.
Oikeudenhaltija tietenkin tietää itse, onko hänen aineistonsa käyttöön hankittu lupa vai ei. Hän on myös ainoa, joka voi lähteä asiasta käräjöimään. Jos joku kyselee oikeuksien perään, kannattaa käyttää tervettä järkeä. Jos kyseessä on esimiehesi, kannattaa asia selvittää, sillä hän voi olla osaltaan vastuussa mahdollisista rikkomuksista. Ulkopuolisen kyselyyn ei sinänsä ole velvoitetta vastata, mutta yleensä tämäkin kannattaa, sillä ulkopuolinen voi vastauksen uupuessa vinkata oikeudenhaltijalle, että tämän aineistoa on ilmeisen luvatta käytössä.
CC-lisenssien osalta kun käytetään toisten aineistoa, on aina mainittava tekijän nimi. Lisäksi olisi hyvä mainita lisenssi (esim. CC BY-SA), jonka perusteella aineistoa on jatkohyödynnetty. Jos aineistoon on erikseen saatu lupia sopimuksin tai ihan vain kysymyällä, kannattaa nämä dokumentit tietenkin säilyttää vastaisen varalle.
Anne Palokangas sanoo
Opetan verkkokursseilla, jonka tunnit nauhoitetaan. Opiskelija saavat sitten linkin tallenteeseen.
Olen ymmärtänyt, että en voi käyttää netissä olevia valmiita harjoitustehtäviä tunneilla. Voiko niitä antaa kuitenkin kotona tehtäviksi lisäharjoituksiksi? Entä jos voi, niin saako niitä tarkistaa tai niistä keskustella seuraavalla tunnilla mikäli opiskelijoille oli jäänyt jotakin epäselväksi?
Tarmo Toikkanen sanoo
Jos netissä olevat harjoitukset ovat muiden tekemiä ja ylittävät teoskynnyksen, niiden esiintyminen luentotallenteessa tarkoittaa, että olet tehnyt niistä kopion. Ja tähän lähtökohtaisesti ei opettajalla ole lupaa olemassa. Eli aivan oikein näitä muiden teoksia ei kannata videotykillä esittää kokonaisuudessaan, jos luento tallennetaan (paitsi jos kouluun on hankittu Digilupa).
Sen sijaan voit tietenkin linkittää niihin kurssin verkkosivulta tai muulla tavalla antaa ne opiskelijoille tehtäväksi. Itse tehtävien käsittelemiä asioita ja ongelmia voitte toki ratkoa ja keskustella tunnilla, vaikka tunti tallennettaisiinkin. Itse tehtävää et vain saa tuoda näkyviin valkotaululle. Opiskelijoiden tekemät vastaukset ovat heidän omia tuotoksiaan, joten niiden tarkistamista ja käsittelyä eivät muiden oikeudet rajoita.