Kävin lokakuussa Kotkassa kertomassa tekijänoikeuksista ja avoimista sisällöistä useampaan peruskouluun sekä päivän päätteeksi avoimeen yleisöluentoon Kotkan kirjastoon.
Käytin samaa luentorunkoa sekä kouluilla että kirjastoissa, mutta huomasin luentoja antaessani painottavani varsin eri asioita. Peruskoulussa keskityin oppilaiden välittömiin tarpeisiin, kirjastossa taas puhuin enemmän historiasta, suurten mediatalojen lobbauksesta ja politiikasta. Tässä molemmat luentotallenteet, jos kiinnostaa vertailla puhetekniikkaa. Ensimmäinen siis peruskoulun yläluokalle, toinen varttuneemmalle väelle. Palautetta saa mielellään antaa – itse epäilen, että paikoitellen käytin koululla liian monimutkaista terminologiaa.
Nina R. sanoo
Kiitos! Täytyypä tutustua. Kaikki apu on tässä enemmän kuin tervetullutta!
Luulen, että peruskoululaiset (samoin kuin tietysti vanhemmatkin) oppivat tätä asiaa parhaiten käytännön hommien yhteydessä. Olen tänään viimeksi näyttänyt sitä opettajille tekemääsi vuokaaviota (toisen_aineiston_käyttö_opetuksessa), ja siitä yhden seiskaluokkalaisen pojan kanssa tarkistimme, mitä materiaalia heidän ryhmänsä voi käyttää tekeillä olevan Maamme-lauluun perustuvan videon teossa.