Viikon pulma: Jos opiskelijan esityksen tallentamiseen on saatu lupa ja samoin lupa sen käyttöön myöhemmin, missä tilanteissa sitä voi esittää ja hyödyntää?
Vuosi alkaakin pulmalla, johon ei ole vastausta. Tai on: tallennetta voi käyttää niissä tilanteissa, joihin lupa on pyydetty. Jos et tiedä, mihin olet luvan saanut, et luultavasti ole saanut riittäviä lupia.
Esityksen pitäjällä on oikeus päättää esityksensä tallentamisesta ja kyseisen tallenteen esitystilanteista ja -tavoista. Tallenteen saa kyllä tehdä omaan yksityiskäyttöönsä, mutta jos tallennetta aikoo julkisemmin hyödyntää, on saatava lupa tallenteen tekemiseen sekä tarvittaviin käyttötarkoituksiin.
Käytännössä selvintä olisi tehdä kirjallinen sopimus, jossa sovitaan, mille yleisöille, missä tilanteissa ja kuinka pitkään tallennetta voidaan esittää. Yleensä esiintyjällä tulisi myös olla oikeus tarkistaa ja hyväksyä tehty tallenne. Pelkkä suullinen ”saanko tallentaa” ei anna mitään esitysoikeuksia. Ja kysymys on ”saanko tallentaa ja esittää opetustilanteissa”, on lause yksinkertaisuudessaan niin ympäripyöreä, että moni tilanne jää epäselväksi. Kattaako ”opetustilanne” saman oppilaitoksen saman kurssin myöhemmät toteutukset, vai mitkä tahansa kurssit? Kuuluuko mukaan opettajan mahdollinen yritystoiminta? Verkossa välittäminen ei kuulu, jos pyydettiin vain ”esitysoikeuksia”, mutta jos pyydettiin ”käyttöä opetuksessa”, on lause ihastuttavan epäselvä ja voi sisältää melkein mitä tahansa.
Hyvin pyydetyssä luvassa on kysytty seuraavat asiat:
- lupa tallennukseen
- tilanteet, joissa tallenteen saa esittää (oppilaitos, kurssi, maksullinen/maksuton tilaisuus…)
- sopimuksen kestoaika (pysyvä?)
- esiintyjälle annettava korvaus
- esiintyjän oikeus tarkistaa tallenne
- esiintyjän nimen mainitsemistapa esitysten yhteydessä
- tallenteen välittäminen verkossa (kuinka laajalle yleisölle, kuinka pitkään)
Olen kuullut tapauksista, että opiskelijoiden esityksiä on opettaja tallentanut reflektiota varten, mutta kyseisiä tallenteita onkin esitetty vuosikausien kuluttua myöhemmillä kursseilla varoittavina esimerkkeinä. Tällöin opettaja voi mahdollisesti syyllistyä tekijänoikeusrikkomuksen lisäksi myös kunnianloukkaukseen. Jos tallennetta on tarkoitus käyttää mahdollisesti loukkaavalla tavalla, on tästä aina hyvä tehdä sopimus etukäteen.
Ja todetaan lopuksi, että jos esitettävä asia ei ylitä teoskynnystä, ei esiintyjän lupaa sinänsä tarvita sen esittämiseen, ainakaan tekijänoikeuden puolelta. Tällaisia teoskynnyksen alittavia esityksiä ovat tyypillisesti fyysiset esitykset, kuten jonglööraus tai akrobatia, kun taas teoskynnys ylittyy esitettäessä musiikkia, proosaa, runoja, näytelmiä, lauluja tai muita teoksia. Yksityisyydensuoja voi rajoittaa tallenteen esittämistä, mutta jos alkuperäinen esitys on ollut julkinen, ei yksityisyydensuoja enää paljonkaan vaikuta. Katso vanha viikon pulma katutaiteilijan videoimisesta.