Vieraskynä: Kerron tässä puheenvuorossani, mitä omien kokemuksieni valossa tarvitaan, että ihan tavallinen opettaja innostuu tekemään avointa oppimateriaalia verkkoon kenen tahansa hyödynnettäväksi ja muokattavaksi.
Ensin tarvitaan tietysti sytyttäviä esimerkkejä. Innostavien ideoiden, erilaisten apuneuvojen ja avointen toteutusten äiti par excellence on tietysti Anne Rongas. Ilman hänen esimerkkiään ja kaikkia niitä konkreettisia apuja, joita hän on jo pitkään ja avokätisesti verkkoon jakanut, pyörisin varmaan edelleen yksinäni suljetuilla Moodle-kursseilla.
Innostuksen kipinöiden lisäksi tarvitaan ripaus idealismia, jotta kykenee ylittämään kaikki ne kynnykset, joita avoimuus edellyttää. Ajattelen, että ajatus siitä, että tieto kuuluu aivan kaikille, on yksinkertaisesti niin komea, että haluan kantaa oman pienen korteni yhteiseen kekoon. Katson myös, että virassa toimivana lehtorina minulla on avoimuuteen myös varaa. Avoimen oppimateriaalin tekijällä on lisäksi taivaallinen vapaus tehdä juuri sellaista materiaalia kuin itse haluaa, ilman että tarvitsee lainkaan miettiä, onko siitä kukaan valmis mitään maksamaan. Se on minulle mittaamaton arvokasta vapautta.
Kun innostus on paisunut riittäväksi, tarvitaan seuravaksi tietoa tekijänoikeuksista. Sitä lähdin itse aikanaan hakemaan Vinkkiverkosta, jonne kirjoitin marraskuussa 2009 seuraavaa:
Mulla on pitkän tähtäimen unelma – haluaisin alkaa tehdä äikän verkkomateriaalia, ikään kuin omaa äikän ”oppikirjaa”. Alustava ajatus olisi, että tekisin sen esim. wikinä ja se täydentyisi vähitellen. Ajatus olisi myös laittaa se avoimeen verkkoon vapaasti käytettäväksi. Se sisältäisi perinteisen oppikirjan tapaan ”teoriaa”, esimerkkejä ja tehtäviä, mutta myös vaikkapa ohjeita ja apua sosiaalisen median välineiden käyttöön äikän opinnoissa
Sitten ryhdyin kyselemään tekijänoikeusasioista ja sainkin pian asiantuntevia vastauksia Tarmo Toikkaselta, Pertti Välimäeltä M.Rahikalta ja Elias Aarniolta. Keskustelujen tuoksinassa lausuin ilmoille myös seuraavan toiveen:
Kunpa Sosiaalinen media opetuksessa -kirja saisi jatko-osan. Jotain tyyliin ”Avoimen verkko-oppimateriaalin tekijän opas”. Jossa olis esim. työkaluja, tekijänoikeusasiaa, perusasiaa verkkoviestinnästä (tarkoituksenmukaistahan ei kai ole yritääkään siirtää vanhoja kirjoja uuteen formaattiin) jne. Vink, vink 🙂 Mä ainakin tilaisin kirjan viivana.
Kun vajaa vuosi oli kulunut, Tarmo Toikkanen sitten suureksi ällistyksekseni kertoi samaisessa viestiketjussa, että Opettajan tekijänoikeusopas on lähiaikoina ilmestymässä. Somessa tosiaan kaikki on mahdollista.
Vaikka on hyvä opas käytettävissä, niin tekijänoikeusasioiden äärellä opettaja joutuu kieltämättä silti epämukavuusalueelle monin tavoin (ks esim. Aarne Hagmanin vieraskynä). Aikaa myöden tilanteeseen onneksi tottuu. Vähitellen oppii huomaamaan, ettei tilanne olekaan lainkaan toivoton. Avoin sisältö lisääntyy koko ajan, ja säännöllisin väliajoin tulee hyviäkin uutisia, kuten vaikkapa Vesa Linja-ahon uutiset harjoitusten tekijänoikeuksista.
Kun riittävä itseluottamus tekijänoikeusasioissa on saavutettu, tarvitaan työkalut, joilla materiaalit julkaista. Näitä aikanaan Vinkkiverkossa itse pohtiessani sain jälleen asiantuntevaa apua ja hyviä vinkkejä Tarmo Toikkaselta. Yritin aluksi aloitella hommia LeMillissä, mutta tunnustan, etten oikein oppinut sitä käyttämään. Niinpä Anne Rongaksen opasvideoiden tuella päädyin perustaman Wikispaces-wikin.
Reilu vuosi sitten minulla oli siis uusi wiki ja sen kylkeen perustin vielä bloginkin. Vielä piti ylittää yksi merkittävä kynnys. Piti totutella siihen, että pitää vaan alkaa tehdä ja jakaa keskeneräistä. Aluksi tietysti nolotti, mutta selvästi helpotti, kun tein mielessäni eron julkaisemisen ja jakamisen välille. Julkaisemiseen kun helposti liittyy ajatus viimeistelyn vaatimuksesta ja vaikkapa rahanarvoisesta sisällöstä. Jakaminen sen sijaan on mielessäni paljon rennompaa ja kokeellisempaa toimintaa. Ajattelen, että se, mitä teen ei siis ole julkaisemista vaan jakamista.
Uusia mielenkiintoisia palveluja syntyy kuin sieniä sateella, ja kuluu pitkiäkin aikoja, ettei wiki edisty mitenkään. Mutta mitäs sitten! Edistymistä tietysti monin tavoin helpottaisi – ja hedelmöittäisi muutenkin – jos löytäisin yhteistyökumppaneita talkoisiin. Toistaiseksi ei ole vielä tärpännyt äikänoperintamalla, mutta sen sijaan olemme yhden oman koulun ussanope/luokanope -kollegan kanssa perustaneet hiljattain yhteisen wikin, johon kokoamme materiaalia ja ideoita opetussuunnitelman aihekokonaisuuksien tarpeisiin. Mukaan tullaan wikittelemään myös hissan/yhteiskuntaopin ope. Parhaillaan olemme aloittelemassa yhdessä ysiluokkalaisten kanssa suvaitsevaisuusjaksoa, johon liittyy myös blogi. Muutaman Twitter-tutun kanssakin olemme perustaneet vähän aikaa sitten yhteisen wikin. Jännä nähdä, mitä siitä tulee.
Armi sanoo
Mainio tuo oivalluksesi jakamisen ja julkaisemisen erosta. Me opettajat suhtaudumme usein omiin tekemisiimme väheksyen, ja yksi syy on varmasti tuo korkea julkaisukynnys.
Samansuuntaisia ajatuksia pyöri mielessäni, kun perustin suomi 2 -opiskelijoille wikin http://minnansuomi2.wikispaces.com/ , joka ei ole vielä edes varsinaisesti käytössä. Jostain täytyy aloittaa ja jossain vaiheessa saan sen toivottavasti osaksi kursseja.
Nina Rantapuu sanoo
Kiitos kommentista ja hieno wiki Armi!