Jos olet lukenut tämän blogin viikon pulmia tai osallistunut mihin tahansa opettajille suunnattuun tekijänoikeuskoulutukseen, olet varmasti havainnut, että tekijänoikeuslaki on rikki. Se on rikki monella tavalla, jotka vaikeuttavat opetuksen mielekästä järjestämistä. Nyt on mahdollisuutesi auttaa lain korjaamiseen, pelkästään äänestämällä.Aloite nimellä ”Järkeä tekijänoikeuslakiin” valmistelee muutosta lakiin kansalaisvoimin. Jos lakimuutosehdotus saa 50,000 kannattajaa, menee se automaattisesti eduskunnan käsittelyyn. Tällä tavalla voidaan siis ohittaa normaali lainsäädäntöprosessi, jossa etenkin tekijänoikeuslain muutokset kariutuvat useimmiten eri intressiryhmien keskinäisiin erimielisyyksiin. Avoin ministeriö on sivusto, jossa mitä erilaisimpia lakialoitteita ideoidaan ja työstetään – myös tätä tekijänoikeuslain korjausta. Sivustolla on luettavissa perusteluja, keskustelua sekä itse lakiehdotuksen teksti. Voit tietenkin myös vastustaa ehdotettua lain muutosta. Voit myös seurata hankkeen Facebook-sivua tai katsoa Ylen A-studion lähetyksen viime viikolta.
Vaikka laissa korjataan monia ongelmia, myös viimeaikainen ”Chisugate”-hässäkkä, opetukseen liittyen lienee tärkein korjaus se, että luokkahuoneessa tapahtuva opetustoiminta säädetään yksityiskäytön piiriin, poislukien opetuskäyttöön tarkoitetut teokset. Tämä tarkoittaa, että opetuksessa voisi esim. esittää YouTube-videoita, oppilaat voisivat tehdä käännösharjoituksia uutisteksteistä ja opettajat voisivat joustavasti hyödyntää verkon sisältöjä esim. luentomateriaalinsa valmistamisessa. Oppimateriaalituottajien tuotokset olisivat kuitenkin tämän ulkopuolella, eli kustantajien suojaa ei tällä pykälällä pyritä vähentämään.
Jos edellä kuvattu tuntuu parannukselta nykytilaan, kannattanee
- käydä kannattamassa lakiehdotusta ja
- kertoa tästä myös muille.
Tuomas Colliander sanoo
Muista myös https://www.kansalaisaloite.fi/fi.
Peter Forsgård sanoo
Miksi halutaan rajoittaa teoksen tekijän oikeutta päättää oman teoksensa käytöstä? Tuo lakiehdotus tuossa muodossa tekisi käytännössä kaikesta luovasta tuotoksesta public domainia, kun huomioidaan myös se parodian tekemiseen liittyvä ehdotus. Samaten se romuttaisi osan apurahajärjestelmää. Kyse on siis niistä rahoista, jotka Kopiosto tilittää takaisin tekijöille. Miten tuo ehdotus vaikuttaa opetuksen julkisuusperiaatteeseen?
Tarmo Toikkanen sanoo
Se, että opetus on julkista perusopetuslaissa (ja muiden oppiasteiden vastaavissa laeissa) ei tarkoita samaa kuin julkisuus tekijänoikeuslaissa. Vaikka sana on sama, määritelmä ja tarkoitus poikkeavat.
Vaikka opetus tekijänoikeudellisessa mielessä rajattaisiin yksityistilaisuudeksi, ei se sinänsä vaikuta esim. koulutarkastajien toimintaan, joka perustuu opetuksen julkisuuteen. Aivan vastaavasti oikeusistunnot ovat julkisia tilaisuuksia, mutta tekijänoikeudellisesti suljetuin ovin pidetty istunto ei ole julkinen – muutenhan vaikkapa videomuodossa olevan todistusaineiston esittäminen vaatisi esitysluvan, mikä voisi tehdä oikeusistuimen toiminnasta himpun verran hankalaa.
Samasta himpun verran hankaluudesta on kyse opetuksessakin. Opetus yksityistilaisuutena rajoittuu vain siihen opetustilanteeseen. Ja yksityistilaisuudessa voisi esim. opettaja esittää netistä kopioimaansa aineistoa videotykillä, mutta tämän aineiston kopioiminen oppilaille ei edelleenkään olisi (tietenkään) sallittua. En ymmärrä, miten väität, että ”kaikki luova tuotos olisi public domainia”, kyllähän meillä on Suomessa miljoonia koteja, jotka kaikki ovat yksityistiloja. Tämä muutos lähinnä antaisi lisää vapauksia materiaalin esittämiseen ja muunteluun, joista etenkin jälkimmäinen on täysin mahdotonta ilman lupaa tekijältä. Ja opetuksessa voisi olla ihan mielekästä vaikkapa tehdä käännsharjoituksia vieraan kielen tekstistä tai sovittaa musiikkia luokan instrumenteille tai tehdä muunnelmia taideteoksista kuvataiteen tunnilla. Mikään näistä ei nykyisin ole laillista.
Tarkoitus ei ole muuttaa koulujen toimintakulttuuria, vaan korjata laki sellaiseksi, että yleisesti hyväksytyt opetustoiminnassa tapahtuvat toimenpiteet olisivat laillisia.
Tarmo Toikkanen sanoo
Valokuvien tilanteeseen opetuksessa tuo muutos ei vaikuttaisi melkein mitenkään, paitsi siten, että valokuvia voisi vaikkapa netistä kopioida osaksi opettajan ja oppilaan tuotoksia opetuksessa käytettäväksi. Mutta näitä tuotoksia (jotka kuitenkin perustuvat yksityiskäyttöoikeuteen) ei sitten voisi tietenkään levittää, välittää tai jaella millään tavalla.
leena.lehtinen-vanhala sanoo
Järkeä tekijänoikeuslakiin!