Oletko esittänyt YouTube-videoita luokassa? Oletko teettänyt käännösharjoituksia toisten teksteistä? Ovatko oppilaasi tehneet muunnelmia moderneista taideteoksista? Sinä ja oppilaasi olette rikkoneet tekijänoikeuslakia. Nyt on mahdollisuutesi korjata laki – pelkällä digitaalisella allekirjoituksellasi.
Kansalaisaloite tekijänoikeuslain korjaamiseksi on edennyt viralliseen allekirjoitusten keräämisvaiheeseen. Tavoitteena on saada 50000 allekirjoitusta puolessa vuodessa. Tällöin lakiehdotus menee eduskunnan käsittelyyn.
Nyt vetoan suomalaisiin opettajiin: kannattakaa tätä kansalaisaloitetta.
Miten lakiehdotus korjaa opetuksen ongelmia?
Yksityistilaisuudessa saa esittää verkkovideoita ja saa tehdä teosmuunnelmia vaikkapa käännösharjoituksina. Julkisessa tilaisuudessa taas ei saa. Onko sinun opetuksesi yksityistilaisuus?
Nykyinen tekijänoikeuslaki ei sano tästä mitään selvää, mutta tekijänoikeusneuvoston lausunnossa vuodelta 1987 kuitenkin todetaan, että opetus on julkista. Käytännössä kouluissa eletään skitsofreenisessa tilassa: toisaalta ollaan julkisia ja maksetaan esim. Ylen opetusohjelmien esittämisestä (OKM maksaa viulut, mutta maksaa kuitenkin), toisaalta taas tehdään vaikkapa käännösharjoituksia (jotka ovat sallittuja vain yksityistilaisuuksissa) eikä siinä nähdä mitään moraalisesti väärää.
Asiaan olisi hyvä saada selvyys. Nyt kansalaisaloitteena etenevä lakiehdotus korjaisi asian. Opetukseen liittyvä lainmuutos perustellaan aloitteessa näin:
Tekijänoikeusneuvosto teki 1980-luvulla päätöksen (vastoin omaa tulkintakäytäntöään ja esittelijän mielipidettä), jonka mukaan luokkahuoneissa tapahtuva opetus on tekijänoikeudellisesti teosten julkista käyttämistä. Päätöksen taustalla oli tekijänoikeusjärjestöjen halu päästä perimään maksuja kouluilta erityisesti audiovisuaalisten teosten käyttämisestä. Samalla kuitenkin mediataitojen opettamisesta tuli hyvin vaikeaa. Kaikkien AV-teosten käyttämiseen tarvitaan lupa, jota esimerkiksi mainoksien osalta ei ole saatavissa kuin pyytämällä sitä mainoksen tehneeltä mainostoimistolta. Samoin ulkomaisten aineistojen käyttäminen käännösharjoituksiiin tehtiin tekijänoikeusneuvoston päätöksellä pääosin laittomaksi.
Opetukseen liittyvä lakimuutos olisi seuraava uusi momentti:
”Luokkahuoneessa tai vastaavassa tilassa tapahtuva opetustoiminta ei ole teosten julkista käyttämistä. Muihin kuin opetus- tai tutkimustarkoituksiin tehtyjen teosten käyttäminen opetus- tai tutkimustarkoituksiin on sallittua riippumatta siitä, mitä lain 2 §:ssä säädetään.”
Oleellisesti laissa siis selvästi sanottaisiin, että opetustoimintaa ei käsitellä julkisena teosten käyttämisenä. Käytäntö olisi vastaava kuin Norjassa ja vaikuttaisi pitkälti samalla tavalla kuin fair use periaate USAn opetuksessa.
Muutos antaisi oppilaiden ja opettajien tehdä yksityiskopioita ja muunnelmia muista teoksista ja tuoda niitä opetustilanteeseen käsiteltäväksi. Verkossa julkisesti olevien valokuvien käyttö esim. opettajan esitysdioissa muuttuisi myös sallituksi. Muutos ei kuitenkaan sallisi teosten kopioimista ja kopioiden levittelyä.
Miten muutos vaikuttaisi koulujen talouteen?
Sen lisäksi, että yllä kuvatut opetuksessa yleiset toimenpiteet muuttuisivat laillisiksi, olisi muutoksella ihan taloudellisiakin seurauksia. OKM:n ei tarvitsisi enää maksaa tv:n ja radion katseluluvista, eikä koulujen tarvitsisi ostaa elokuvien katseluoikeuksia. Nämä rahat säästyisivät siis muuhun käyttöön. Edelleen OKM kuitenkin maksaisi valokopioluvasta sekä OKM ja koulut Digiluvasta, sillä teosten levittäminen tai välittäminen ei muutu sen sallitummaksi, vaikka opetus katsottaisiinkin yksityistilaisuudeksi.
Mitä muuta lakiehdotuksessa on?
Aloitteessa on paljon muutakin kuin tämä yksi opetuksen tilannetta korjaava muutos. Siellä mm. palautetaan tekijänoikeusrikoksen (josta siis voi saada selliä) kriteerit aiempaan muotoonsa, jossa rikokseen edellytetään ansiotarkoitusta. Nykyisin mikä tahansa laiton verkkotoiminta luokitellaan rikokseksi. Tämä liittyy opetukseen siten, että jos opettajana julkaiset verkossa epähuomiossa toisen teoksen ilman lupaa, et syyllisty pelkkään tekijänoikeusrikkomukseen (sakot) vaan rikokseen, josta voi tulla myös rikosrekisteri. Muutos kohtuullistaisi tilannetta melkoisesti.
Facebookissa ja muualla verkossa tämän lakiehdotuksen kampanjoinnissa on ollut varsin näkyvänä osana nettipiratismiin liittyvät asiat, välillä aika räväkästikin. Ymmärrän, että tämä voi monia opettajia hämmentää. Kyseessä ei ole kuitenkaan nettipiratismin salliva lakimuutos, vaan tarkoituksena on verkkovalvonnan ja vahingonkorvausten kohtuullistaminen.
Lakiehdotus myös velvoittaisi tekijänoikeusjärjestöt sallimaan jäsenilleen omien teostensa käytöstä määräämisen. Suomalainen artisti voisi siis uuden lain turvin lisensioida osan musiikistaan vaikkapa Creative Commons -lisenssillä. Nykyisin Teoston säännöt kieltävät tällaisen toiminnan.
Lakiehdotusta ovat olleet vireillepanemassa Joonas Pekkanen, Aleksi Rossi, Timo Vuorensola, Roope Mokka, Alf Rehn, Alex Nieminen, Tarmo Toikkanen, Tanja Aitamurto, Dan Koivulaakso, Taneli Tikka, Kari A. Hintikka, Saku Sairanen ja Ville Oksanen. He siis omalla nimellään ja maineellaan ovat sitä mieltä, että tämä lakimuutos on järkevä ja kannatettava. Molemmat Opettajan tekijänoikeusoppaan kirjoittajat ovat vireillepanijoina. Lisätietoja: järkeä.fi.
Kuinka allekirjoitan?
Huh. Onnittelut, jos luit näin pitkälle! Kansalaisaloitteeseen pääset tutustumaan osoitteessa www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/70. Voit allekirjoittaa lakiehdotuksen siihen tutustuttuasi verkkopankkitunnuksillasi, kansalaisvarmenteella tai mobiilivarmenteella. Jos mikään näistä ei ole käytössäsi, voit tulostaa paperisen kannatusilmoituksen ja postittaa sen. Aloitetta voivat kannattaa kaikki Suomessa äänioikeutetut henkilöt.
Ai juu, lakiehdotus lisäisi myös parodian ja satiirin tekijänoikeuslakiimme. Tähän mennessä niitä ei ole meidän lainsäädännössämme mainittu mitenkään vaikka ne EU-direktiiveissä mainitaan, joten parodian tekemisen sallittavuus on ollut vähintään epävarmalla pohjalla. Tässä ajankohtainen esimerkki parodiasta:
Niin, voit tietysti kertoa tästä lakialoitteesta kollegoillesikin.
Tarmo Toikkanen sanoo
Oona Räisänen teki siistin vertailun siitä, miten laki muuttuu. Opetuksen kannalta kiinnostava kohta on 14 §:n uusi momentti.
http://www.cs.helsinki.fi/u/okraisan/tol-diff.html
veijo luostarinen sanoo
Tällä hetkellä tuo asia on päin sitä !
Tarmo Toikkanen sanoo
Aloite keräsi vaaditut 50 tuhatta allekirjoitusta ja menee siis eduskunnan käsittelyyn. Odotettavissa on, että tässä vaiheessa nykyisen lain kannattajat alkavat pitää ääntä ja kritisoida aloitetta.