Tekijänoikeuksiin perehtyneet opettajat tietävät, että meillä Suomessa on moni asia rikki lainsäädännössä. Vastaavia ongelmia on muissakin Euroopan maissa, joskaan ei yhtä pahoja (lue 5 outrageous things educators can’t do because of copyright, jossa kaksi viidestä esimerkistä on Suomesta). Teknologian hyödyntäminen opetuksessa aiheuttaa ongelmia useimmissa EU-maissa. COMMUNIA-järjestö on julkaissut periaatteensa tekijänoikeuksista opetuksessa.
COMMUNIA-järjestön mielestä opetuskäytössä paras tapa saavuttaa eri tahojen etujen sopiva tasapaino on ottaa käyttöön tekijänoikeuksien poikkeus opetuskäyttöön, joka täyttää seuraavat vaatimukset:
- se koskee sekä paikallisia että maan rajat ylittäviä opetuskäyttötilanteita;
- se on pakollinen;
- se on medialajin, formaatin ja teknologian suhteen neutraali;
- se on joustava; ja
- se kattaa kaikki tarvittavat opetuskäyttötavat, kunhan ne ovat ”fair practice” eli suomeksi sanoen opetuksellisesti perusteltuja käyttötapoja, jotka eivät aiheuta taloudellista haittaa tekijänoikeuksien haltijoille tai muuten ole yleisen moraalin tai muiden lakien vastaisia.
COMMUNIA-järjestön mielestä lisensointi ei koskaan tule olemaan täysin riittävä tapa varmistaa opetuksen tarpeet täyttävää aineiston saatavuutta ja siitä syystä he peräänkuuluttavat tekijänoikeuslakiin tällaista laajaa opetuskäytön poikkeusta.
Lue periaatelausuma perusteluineen englanniksi.