Opetuksen kopiointilupaan on lisätty vuoden 2016 alusta alkaen muunteluoikeus opetuksessa. Uudet lupaehdot sisältävät kaksi uutta pykälää, jotka kattavat käännös- ja muunteluoikeudet. Minkälaisia muunnelmia saa siis tehdä ja millä rajoituksilla?
Muunteluoikeudet on mainittu digiluvan lupaehdoissa (peruskoulu ja lukio, ammatilliset oppilaitokset) pykälissä 8 ja 9. Käännös- ja muunteluoikeudet koskevat sekä opettajia ja oppilaita. Käännöksiä ja muunnelmia saa Kopioston luvalla tehdä harjoitustöinä osana opetustilannetta.
Oleellista on, että nämä käännös- ja muunteluoikeudet koskevat kaikkea tekijänoikeudella suojattua aineistoa poislukien sävellysteokset, kustannetut oppikirjat (ja -materiaalit) ja laulujen sanoitukset. Käännöksien ja muunnelmien laajuudella ei ole määrärajoja. Kopioinnin rajat ovat tutut (esim. 20 sivua, korkeintaan puolet julkaisusta), mutta jos muuntelu ei edellytä alkuperäisen teoksen kopioimista, on periaatteessa kokonaisen teoksenkin muuntelu opetustilanteessa nyt sallittua.
Käännöstehtävät on katettu lupaehtojen pykälässä 8 ja niissä on laajempia oikeuksia kuin muunlaisissa muunteluissa. Käännöksiä saa harjoitustöinä tehdä. Käännöksiä voi välittää koulun oppimisalustalla sekä tulostaa ja tallentaa, jos se on välttämätöntä harjoitustyön toteuttamiseksi, tulostamiseksi tai tarkastamiseksi. Käännösten esittäminen etäopetustilanteessa on myös mahdollista.
Muut muuntelutavat ovat lupaehtojen pykälässä 9 ja niissä on hieman enemmän rajoitteita. Tämä kohta koskee kaikkea muuta muuntelua kuin tekstin kääntämistä. Tällaisia olisivat esimerkiksi kuvakollaasit, tyylilajimuuntelut, taideteosten muunteluharjoitukset ja muut muuntelutavat. Muunteluoikeus koskee siis mitä tahansa teoslajeja (poislukien kustannetut oppimateriaalit, laulujen sanoitukset ja sävellysteokset), mutta näitä muunnelmia voi käsitellä ainoastaan tilanteessa, jossa opetusryhmä on fyysisesti paikalla. Muunnelmia ei siis voi esittää etäyhteyden välityksellä. Muuntelu on sallittua, jos se on tarpeen jonkin opetuskokonaisuuden opettamiseksi, esimerkiksi kuvankäsittelyn harjoitteleminen.
Muunnelmia tehdessä on, kuten tekijänoikeuden suojaamia teoksia käytettäessä yleensäkin, muistettava kunnioittaa alkuperäisten tekijöiden moraalisia oikeuksia sekä yksilön oikeutta omaan kuvaan. Opettajan vastuulla on siis ohjata oppilaita siihen, että muunnelmat tehdään hyvällä maulla.
Tässä vielä muutamia käytännön esimerkkejä harjoitustöistä, joita voi nyt luvalla tehdä eri oppiaineista:
- Äidinkieli: Ajankohtaisen tekstin uudelleenkirjoittaminen tyylilajeja vaihdellen on sallittua.
- Ilmaisutaito: Romaanin tai muun kirjan voi uudelleenkirjoittaa harjoitustyönä näytelmäksi.
- Kuvaamataito: Taideteoksista (myös moderneista) voi kuvien perusteella tehdä muunnelmia harjoitustöinä.
- Vieraat kielet: Ajankohtaisen tekstin voi harjoituksena kääntää kahden kielen välillä.
- Maantiede ja historia: Karttoja voi käsitellä, täydentää ja muunnella.
- Musiikki: Koska sävellysteokset on rajattu muunteluoikeuden ulkopuolelle, ei tilanne musiikissa ole muuttunut. Musiikinopettaja edelleen teknisesti lain väärällä puolella, kun hän sovittaa ja esityttää jonkin kappaleen luokassa käytetyille instrumenteille. Olettavasti tällainen sävellysten muuntelu on kuitenkin sallittua (koska se on vakiintunut käytännöksi), mutta muunlainen muuntelu (kuten oppilaan tekemä) ei.
Käännöksiä tai muita muunnelmia ei saa julkaista opetusryhmän ulkopuolisille tai käyttää muissa yhteyksissä kuin opetuksessa. Tämä on sama rajoite kuin digiluvassa yleensäkin. Jos opettaja tai oppilaat haluavat tehdä muunnelmia, joita he voivat jakaa laajemmin tai liittää portfolioonsa, kannattaa kopioluvan antaman oikeuden sijaan tehdä muunnelmia avoimesta sisällöstä, eli Creative Commons -lisensoidusta aineistosta.
Heikki M. sanoo
Eli kahdesta tunnetusta taulusta saa tehdä photoshopilla tunnin aikana kollaasin, mutta kotiläksyksi ei saa antaa?
Tarmo Toikkanen sanoo
Näkisin, että kotiläksyksi antaminen on ollut tähänkin mennessä sallittua, koska kotiläksyt oppilas tekee itsekseen ja ollaan siis yksityiskäytön puolella. Ongelma teoriassa on tullut, jos kotiläksyjä käsitellään oppitunnilla yhteisesti. Nyt uudet muunteluoikeudet tekevät oppilaiden tekemien muunnelmien käsittelyn oppitunnilla mahdolliseksi.
Jaakko Pitkänen sanoo
Entäpä toimintamallien (esim. sosiaalialalla) muuntelu? Jos on kehitetty kuntoutukseen, ryhmäyttämiseen tai päihdekasvatukseen jokin toimintamalli tai -ohjelma, voiko opiskelija omassa opinnäytetyössään hyödyntää tätä mallia ja muunnella sitä lisäämällä tai poistamalla siitä osia? Toki mallisuojattuja ja tavaramerkkejä on (esim. Pilates), joita ei voi muunnella, mutta kuinka on erikseen suojaamattomien mallien kanssa?
Tarmo Toikkanen sanoo
Toimintamalli tai toimintaohje ei ole juuri koskaan tekijänoikeuden suojaama. Pilates on esimerkki toimintamallista, joka suojataan tavaramerkillä. Siitäkin on sallittua tehdä muunnelma, kunhan sitä ei kutsu samalla nimellä. Mallin hyödyntäminen opiskelussa ja sen muuntelu on tekijänoikeuden näkökulmasta täysin sallittua.