Ei kenelläkään. Ja samasta syystä opettajat saavat harkitusti kopioida harjoitustehtäviä oppilaiden vihkoihin.
Helsingin Sanomien mielipidekirjoituksessa 13.9. pidetään käsittämättömänä, että “kouluissa hyödynnetään jatkuvasti luvattomasti kopioitua materiaalia”. Kirjoituksessa käytetään esimerkkinä lapsen vihkoon liimattuja valokopioita harjoituskirjojen sivuista, joita pidetään tekijänoikeusloukkauksena. Olen samaa mieltä siitä, että opettajan tulee kunnioittaa tekijänoikeuksia ja opettaa niiden merkitys oppilailleen, myös näyttämällä esimerkkiä.
Moni opettaja tuntee varmasti Kopioston kopioluvan, jonka perusteella saa kopioida korkeintaan 20 sivua julkaisusta oppilaille. Tämä lupa ei kuitenkaan koske harjoitus- ja työkirjoja, joten vanhemman hämmennys on ymmärrettävä: Millä perusteella opettaja voi valokopioida kirjan harjoituksia oppilaille?
Vastaus tulee syvemmältä tekijänoikeuslaista: Laki suojaa vain omaperäisiä teoksia. Tuotos, kuten vaikkapa harjoitustehtävä tai sivullinen tehtäviä, on riittävän omaperäinen vain, jos kukaan muu opettaja maailmassa ei teoriassa ikinä kirjoittaisi samoja tai riittävän samankaltaisia tehtäviä samaa aihetta opettaessaan. (Lisäksi suojan piirissä ovat lähioikeuksien puolella mm. valokuvat, mutta ne ovat sivuasia tässä tilanteessa.)
Kun tätä hieman miettii, voinee ymmärtää, että käytännössä kaikki tehtävät, harjoitukset, reseptit, käsityöohjeet ja työohjeet jäävät itse asiassa teoskynnyksen alapuolelle. Poikkeuksen muodostavat aineistotehtävät, joissa tehtäviin kuuluu esimerkiksi runoja tai muuta tekijänoikeuden suojaamaa. Mutta itse tehtävät eivät nauti tekijänoikeuden suojaa. Niiden kopioiminen on siis tekijänoikeuden näkökulmasta sallittua. Tekijänoikeusneuvosto totesi lausunnossaan TN2012-01. mm. 78-sivuisen harjoitustehtäväkokoelman olevan täysin vailla tekijänoikeuden suojaa, koska mikään kokoelmassa ei ole riittävän omaperäistä, vaikka se sisältää kaavioita, tehtäviä ja mallivastaukset.
Eli kunhan opettaja ei kopioi tehtävien yhteydessä olevia suojattuja aineistoja (mm. runot, koristeelliset piirroshahmot tai valokuvat), itse tehtävien ja harjoitusten kopioiminen on sinänsä sallittua mistä tahansa lähteestä: netistä, harjoituskirjasta tai oppikirjasta. Kopiointitapa on myös vapaa: valokopiokone, kännykkäkamera, itse kirjoittaminen tai vaikka piirtäminen käsin. Lähteet on hyvä mainita, sillä plagiointi ei koskaan ole hyväksi.
Oppikirjojen kustantajat toki ymmärtävät, että kun netti pursuaa opettajien itse tekemiä maksuttomia harjoitustehtäväpaketteja, kustantajien on tarjottava tätä parempaa sisältöä maksullisissa palveluissaan, jotta niistä maksaminen on kouluille ja kunnille perusteltua. Sitä suomalaiset kustantajat tekevätkin erittäin laadukkaasti.