Kaikki opettajat ovat joutuneet tänä keväänä äkillisen etäopetustilanteen ääreen. Osassa oppilaitoksista on jo digitaaliset oppimisalustat käytössä joten lähiohjaus ja -opetus vain putosi pois. Osassa kouluista, etenkin perusasteella, digitaalisia välineitä ei ole käytetty lainkaan, joten muutos on ollut raju, kun uudet välineet on otettu käyttöön ilman minkäänlaista ohjattua käyttöönottoa.
Koordinoin viikko sitten Suomen johtavien asiantuntijoiden talkoot, joissa tuotettiin etäopetusohjeet kaikille Suomen opettajille. Löydät ohjeet osoitteesta okf.fi/etaopetuksennaytonpaikka.
Mutta asiaan: Mitä sanovat tekijänoikeudet etäopetustilanteesta? Mikä tuttu on edelleen mahdollista, mikä taas kiellettyä? Tiedossa on hyviä ja huonoja uutisia.
Todetaan ensin, että eipä tähänkään mennessä juuri kukaan ole närkästynyt, vaikka opettajat olisivat paikoin absurdeja rajoituksia kiertäneet, kunhan he eivät aiheuta kenellekään ansionmenetyksiä. Joten seuraaviin rajoituksiin kannattaa suhtautua terveellä järjellä.
Tekijänoikeudet etäopetuksessa
Oleellisesti muutos lähiopetukseen tarkoittaa kahta asiaa:
- Oppijat eivät enää ole läsnä fyysisessä opetustilassa.
- Vuorovaikutus ja materiaalin jakaminen siirtyy vaihtoehtoisiin kanaviin, joista osa ei ole oppilaitoksen virallisesti käyttämiä.
Kun oppijat eivät enää ole luokkahuoneessa, lakkaa opetuksen esitysoikeus olemasta voimassa. Tällöin ei enää ole oikeutta laulaa, esittää musiikkia instrumenteilla tai lausua runoja tai kirjojen tekstejä ääneen.
Jos oppilaitoksella on Kopioston kopioluvat voimassa, niihin kuuluu esitysoikeuden laajeneminen etäyhteydelle. Kopiolupa kuitenkin edellyttäisi, että käytössä on oppilaitoksen hallinnoima suljettu oppimisalusta. Monessa peruskoulussa on nyt käytössä WhatsApp ja muut jutut, joiden kautta tapahtuvaa esittämistä kopiolupa ei sinänsä salli.
Jos materiaalin välitykseen käytetään siis oppilaitoksen hallinnoimaa oppimisalustaa (kuten Google Classroom, Microsoft O365, Moodle, tms), sen käyttöä voi jatkaa melko vapaasti tuttuun tapaan.
Perusvinkit etäopetukseen:
- Älä kopioi aineistoa netistä tai muualta ja jaa kopioita oppijoille, vaan lähetä linkki aineistoon. Kopioston kopiolupa toki sallii 20 sivun/kuvan verran materiaalin kopiointia, joten sitä voi rajoitetusti käyttää.
- YouTube-video-linkkien jakaminen on täysin sallittua – kysymys YouTuben sallittavuudesta koskee ainoastaan luokkahuoneessa esittämistä, ja nythän sitä ei tapahdu.
- Yle Areena on ollut koko ajan sallittu opetuksessa, joten myös Areenan linkkejä voi jaella oppijoille.
Yksityisyydensuoja
Niissä oppilaitoksissa, joissa ei ole oppimisalustaa käytössä, ovat opettajat joutuneet turvautumaan siihen välineeseen, jolla oppijat saa kiinni. Usein tämä on ollut WhatsApp (koska Wilma ei kovin hyvin sovellu opetuksen ohjaamiseen).
Todetaan nyt, että opettajalla ei ole velvollisuutta antaa omaa puhelinnumeroaan oppijoiden tietoon. Myöskään pienten lasten puhelinnumerot eivät kuulu opettajalle.
WhatsApp-ryhmän käyttö edellyttää siis sekä a) opettajan että b) huoltajien suostumusta ja c) lasten suostumusta tällaiseen käytäntöön. Jos yksikään ei tähän suostu, on mietittävä vaihtoehtoisia tapoja. Osa luokasta voi käyttää WhatsAppia, kunhan muille tarjotaan vaihtoehtoinen tapa osallistua opetukseen.
Lopuksi toivotan jokaiselle opettajalle voimia valtavaan muuttuneeseen työhaasteeseen. Ja muistutan, että ei näitä sääntöjä pidä liian tiukasti ottaa; yksikään opettaja ei ole selliin joutunut tekijänoikeusrikkomuksesta ja ellei omalla toilailulla oikeasti aiheuta merkittävää rahan menetystä oikeudenhaltijalle, riskit ikävistä seuraamuksista ovat todella olemattomat.
Lauri sanoo
Teosten esittäminen koulussa kun on kuulemma julkista esittämistä niin mitenkäs on korona-aikana? Ei kouluihin päästetä ulkopuolisia niin eikö koulut pitäisi vapauttaa korona-aikana epämääräisistä tekijänoikeuslisenssimaksuistakin?