Jokaisen oppilaitoksen tulisi tarjota opettajilleen ajantasaiset ohjeet tekijänoikeuksiin liittyen: mitä saa tehdä, mitä ei. Ennen vanhaan riitti, kun opettaja muisti säännön ”valokopioida saa 20 sivua (ei yli puolet) julkaisusta”. Nykyisin erilaiset aineiston kopiointi-, jakelu- ja käyttötavat ovat moninkertaiset.
Tekijänoikeuslain ymmärtäminen on mahdotonta, koska se ei ole looginen. Kaikkien sääntöjen ulkoa oppiminen on epärealistinen ja tylsä oppimishaaste. Siksi säännöt tulisi koota tiiviisti yhteen paikkaan, josta opettajat ne löytävät. Useimmissa kouluissa opettajat eivät tiedä, mitä lupia heillä on tai edes, kuka heidän organisaatiossaan sen tietäisi.
Yksi ohje kaikille ei riitä, sillä eri oppiasteilla ja oppilaitoksilla on toisistaan eriäviä sääntöjä, oikeuksia ja omia sopimuksia. Siksi jokaisen oppilaitoksen on tehtävä omat ohjeensa.
Kolmas haaste on tekijänoikeuslain tulkinnanvaraisuus. Esimerkiksi kysymykset verkkovideoiden tai musiikkistriimien käytöstä ovat erittäin epäselviä. Epäselvissä ja tulkinnanvaraisissa tilanteissa oppilaitoksen johdon tulisi jollain tavalla ottaa kantaa ja ohjeistaa opettajiaan siinä, mikä heidän mielestään on hyväksyttävää toimintaa.
Näytä haasteita tukemaan on laadittu opas, jonka avulla oppilaitoksen suunnittelijat ja johtajat voivat laatia tiiviit ohjeet.
Opas on vapaasti kenen tahansa luettavissa ja sitä saa levittää CC BY-SA -lisenssin mukaisesti. Dokumenttiin saa myös lisätä kommentteja ja kysymyksiä. Siirry oppaaseen: http://bit.ly/oppilaitoksen-tekoik-ohjeet
Alla vielä ITK2013-konferenssissa pitämäni puheenvuoron diat ja esitystallenne, jossa esittelen aiheen.
Vastaa