Vieraskynä, Maarit Ignatius: Oma motivaatio ja suhtautuminen avoimuuteen ja läpinäkyvyyteen on hyvä ja keskeinen perusta avoimen oppimateriaalin tuottamiseen. On hyvä olla perillä vähintään yleisellä tasolla tekijänoikeuksista, avoimista lisensseistä ja oman organisaation asiakkaiden tarpeista, erityisesti materiaalien saatavuuden näkökulmasta.
Opettaja avoimen oppimateriaalin tekijänä
Vieraskynä, Nina Rantapuu: Kerron tässä puheenvuorossani, mitä omien kokemuksieni valossa tarvitaan, että ihan tavallinen opettaja innostuu tekemään avointa oppimateriaalia verkkoon kenen tahansa hyödynnettäväksi ja muokattavaksi.
Selittävät piirroskuvat ovat vapaata riistaa – yleensä
Vieraskynä, Vesa Linja-Aho: Jokaiselle Powerpointilla tai vastaavalla työkalulla luentokalvoja tehneelle opettajalle on varmasti tullut vastaan tilanne, jossa oppikirjasta, tieteellisestä artikkelista tai internetistä bongattu selittävä kuva sopisi omalle luentokalvolle kuin nyrkki silmään. Mutta mitä sanoo laki oppikirjan kuvien käytöstä omilla kalvoilla?