Tällä sivulla on lueteltu kirjasta löydetyt kirjoitusvirheet, asiavirheet sekä tarpeelliset päivitykset. Päivitetty 19.8.2014.
Opettaja tekijänoikeuden verkossa
s.12: Ensimmäisessä vastauksessa valokuvien käytöstä tulisi mainita se, että arvostelevaan tai tieteelliseen esitykseen saa ottaa kuvan taideteoksesta. Kolmannen lauseen perään lisätään seuraava:
Tieteelliseen esitykseen saa ottaa kuvan, joka liittyy käsiteltävään aiheeseen. Tieteellisyyttä tulkitaan laajasti, joten käytännössä AMK:n ja yliopiston opetushenkilöstön tuottama opetusmateriaali katsotaan kuuluvan tähän kategoriaan. Tällöin kuvan ottaminen käsiteltävästä taideteoksesta (tai siitä otetusta tavanomaisesta valokuvasta) osaksi omaa teosta on sallittua. Sekä teoksen että kuvaajan nimi tulee mainita hyvän tavan mukaisesti.
s.14: Ensimmäisen vastsauksen ensimmäisen tekstikappaleen perään lisätään seuraava:
Jos oppilaitoksellasi on käytössään Digilupa, saatte kopioida verkosta kuvia osaksi omia tuotoksianne (ks. Digilupa).
s.16: Viimeisessä vastauksessa luennon tallentamisesta tulisi selvemmin sanoa, että oikeus tehdä tallenteita omaan yksityiskäyttöön on aina olemassa eikä siihen lain mukaan vaadita lupaa. Teoskynnys ei vaikuta tähän oikeuteen. Kaksi ensimmäistä lausetta korvataan seuraavalla:
Elleivät koulun säännöt sitä kiellä, on opiskelijalla oikeus tallentaa opetusta haluamallaan tavalla (ks. Kuvaaminen ja tallentaminen, sivu 91) ja yksityiskäytön piirissä sitä hyödyntää (ks. Yksityiskäyttö, sivu 72).
s.18: Vastauksessa valokuvien käytöstä opetuksen tukena tulisi lisätä sama oikeus kuin sivulle 12, eli tieteelliseen tai arvostelevaan teokseen saa ottaa kuvia taideteoksista. Ensimmäisen lauseen jälkeen lisätään seuraava:
Tieteelliseen esitykseen saa ottaa teoksista kuvia, kun ne liittyvät esityksen aiheeseen ja lähteet mainitaan.
s.21: Viimeisen vastauksen ensimmäisen lauseen tulisi alkaa:
Kuvan ottaminen kirjan sivusta…
Tekijöiden oikeudet
s.49: Kirjassa mainittu EU-direktiiviesitys on valmistunut, joten sitä käsittelevän kohdan aikamuoto tulee korjata. Viimeisen tekstikappaleen toinen lause korjataan muotoon:
Äänitallenteiden suoja-aikaa on Euroopassa kasvatettu 70 vuoteen vuonna 2012 voimaan tulleella direktiivillä, joka astui Suomessa voimaan marraskuussa 2013.
Ja taulukon kolmannella rivillä suluissa oleva maininta muotoon:
(pidennetty EU-direktiivillä 70 vuoteen)
s.50: Ensimäisen kappaleen viimeinen lause on hieman virheellinen. Korjataan lisäämällä seuraava lause sen perään:
Lähioikeudet eivät kuitenkaan raukea, eli vaikkapa patsaan tai maalauksen valokuvalla on sen valmistumishetkestä lukien 50 vuoden suoja, vaikka itse teoksen suoja olisikin jo vanhentunut.
s.51: Liittyen sivun 50 virheeseen, kuvateksti ja remiksaus muutetaan seuraavaan muotoon:
Helsingin Kauppatorilla oleva Vallgrenin (1855–1940) veistos Havis Amanda ei ole enää tekijänoikeussuojan piirissä, joten sitä saa vapaasti kopioida. Tämä vuonna 2008 otettu valokuva on kuitenkin vielä lähioikeuksien suojaama vuoteen 2058. Kuva: Kulttuurinavigaattori @ Wikipedia, CC BY-SA.
Remiksaus: Kuva on julkaistu CC BY-SA -lisenssillä, joten sen liittäminen kirjaan ilman muutoksia ja tekijän nimen mainitsemalla on sallittua.
Hyödyntäjien oikeudet
s.65: Teoksen näyttämisen viimeisessä lauseessa mainitaan skannauslupa. Kyseinen lupa on nykyisin osa Digilupaa, joten viimeisen sanan tulisi olla ”digilupaa”.
s.66: Taulukosta voisi ottaa pois kahdesti mainittu kuuluisan henkilön kuuluisa sanonta. Sanonnat eivät ylitä teoskynnystä, joten niiden kopiointiin ei tarvita sitaattioikeutta.
s.67 ja s.70: Sitaattien yhteydessä tai niiden jälkeen tulisi käsitellä tarkemmin kuvasitaattia tieteellisissä esityksissä.
s.80: Valokopiointi-osion toinen lause korvataan tällä:
Opetus- ja kulttuuriministeriö neuvottelee ja hankkii sopimuslisenssin tietyille oppilaitoksille (peruskoulu, lukio, ammatillinen oppilaitos, ammattikorkeakoulu, yliopisto, korkeakoulu, musiikkioppilaitos) maksuttomassa opetustoiminnassa käytettäväksi valokopiointia varten. Syksyllä 2014 valokopiolupa maksettiin vain peruskouluille, lukioille ja ammatillisille oppilaitoksille.
s.81: Viimeisessä kappaleessa mainitaan skannauslupa, joka on nykyisin osa Digilupaa. Koko tekstikappaleen (joka jatkuu seuraavalle aukeamalle) voisi korvata seuraavalla:
Paperimuodossa olevien teosten digitointi skannaamalla, digikuvaamalla tai dokumenttikameran kuvan tallentamalla ei ole sallittua ilman lupaa. Skannaaminen mahdollistuu, jos oppilaitoksella on käytössään Digilupa (ks. myöhemmin).
s.83: FST5-kanavan nimi on nykyisin Fem. Katselulupaan tuli vuonna 2012 muutoksia. Viimeisen tekstikappaleen voisi korvata seuraavalla:
Katselulupa koskee syksystä 2012 alkaen myös YLEn Areenaa sekä YLEn Elävää Arkistoa (mutta ei muita verkkopalveluita). Näistä palveluista ei saa tallentaa ohjelmia, mutta ne voi sieltä esittää julkisessa opetuksessa.
Syksystä 2013 alkaen katselulupa ei koske enää Ylen TV2-kanavaa. Sallitut TV-kanavat ovat siis Yle TV1, Yle Teema, Yle Fem sekä MTV3, joista saa esittää ja tallentaa ohjelmia. Lisäksi Yle Areenasta ja Ylen Elävästä Arkistosta saa esittää ohjelmia. Lisäksi Ylen radiokanavia saa esittää ja niistä saa tehdä tallenteita.
Syksystä 2014 alkaen katselulupaan palautettiin Ylen TV2-kanava.
s.83: Otsikko ”Teosten välittäminen verkossa” on kirjan kirjoittamisen jälkeen realisoitunut Kopioston digiluvaksi. Kyseisen osan voisi siis korvata Kopioston Digiluvan käsittelyllä.
s.86-87: Taulukon 1. riville kohtaan ”Teosten yhdistely ja muuntelu” lisätään ”Parodia ja satiiri”. Sallittu opetustoiminnassa -riville lisätään Digiluvan antamat mahdollisuudet:
- Teosten kopiointi: Digiluvalla kuvien ja tekstin kopiointi verkosta osaksi omaa esitystä sekä paperiteosten osittainen skannaaminen.
- Esitysten tallentaminen: Digiluvalla opetustilanteessa esitetyt teokset saavat näkyä etäyhteydessä ja tallentua luentotallenteelle.
- Teosten välittäminen: Digiluvan perusteella tehtyjen teoskappaleiden välitys oppilaitoksen omalla suojatulla alustalla.
s.88: Ensimmäisen tekstikappaleen neljäs lause korvataan seuraavalla:
Digilupa antaa joitain oikeuksia digitaaliseen teosten käyttöön, mutta vain koulun omalla verkkoalustalla, ei verkon julkisissa palveluissa.
Avoimet sisällöt
s.104: Käyttöluvan saaminen -laatikkoon voisi kohtien 2 ja 3 väliin lisätä seuraavan:
3. Tekijänoikeusjärjestöt myyvät yleisesti tarvittuja käyttölupia kukin oman alansa teoksiin.
s.108: Historia-laatikossa toinen lause korvataan tällä:
CC julkaisi ensimmäiset 1.0-versiot lisensseistään seuraavana vuonna, seuraavat versiot vuosina 2004, 2005 ja 2007 ja uusimman 4.0-version vuonna 2013.
s.116-117: Kuvien hakuohjeissa olisi ollut hyvä mainita Wikimedia Commons, koska se sisältää opetuksen kannalta korkealaatuista materiaalia. Flickr-palvelun osio poistetaan ja korvataan seuraavalla:
Wikimedia Commons
Erityisesti Wikimedia Commonsiin kannattaa tutustua kunnolla, sillä se sisältää hyvin valikoituja, korkealaatuisia kuvia ja muuta multimediaa kaikilta elämän alueilta. Flickrissä on varmasti miljoona kuvaa Eiffelin tornista, mutta Wikimedia Commonsissa on kuvat tornin rakennusvaiheista, panoraamat, eri kuvakulmat ja piirustukset, jotka ovat luultavasti hyödyllisempiä kuin ne miljoonat turistien ottamat räpsäisyt.
Wikimedia Commonsin sisältöä voi hakea suoraan Creative Commons Searchin kautta, mutta Commonsin rakenteeseen ja hakutoimintoihin kannattaa tutustua ajan kanssa. Kirjan verkkosivuilla on lisäohjeita.
Verkkopalveluiden kuvakaappaukset voisi päivittää:
- s.106: http://www.flickr.com/photos/34427466731@N01/470233447/
- s.116: https://www.google.fi/advanced_search?hl=fi-FI&fg=1
- s.117: http://search.creativecommons.org/
- s.121: http://www.creativecommons.org/choose/?lang=fi
- s.123: Kuvan voi poistaa kokonaan, koska valittu lisenssi näkyy nykyisessä lisenssivalitsimessa suoraan sivulla 121 näytetyssä käyttöliittymässä.
CC-lisenssillä jaettujen kuvien kuvatekstiin tulisi hyvän tavan mukaan lisätä maininta CC-lisenssistä. Lisenssi on mainittu kirjassa kuvan yhteydessä olevassa Remiksaus-selitteessä, mutta sen olisi hyvä olla kuvatekstissäkin, pilkulla eroteltuna tekijän nimen perässä, siis tässä muodossa:
[kuvateksti…] Kuva: tekijä, CC BY-SA.
Tällaiset korjaukset tulisi tehdä seuraavilla sivuilla oleviin kuviin: 46, 51, 68, 106 ja 128.
Vastaa